כלפא גיג'
אפילו שמקודם היו במחלוקת בטעמים, ומן הראוי שיהיו חלוקים בדעות, אפילו כך, בסוף לימודם נוטה דעת שניהם לצד האמת. ואפילו מי שהוא רחוק בדעתו משכנגדו, חוזר ומודה לחברו.
עמרם קורח
כשראו משכילי עם, משני הצדדים, אש המחלוקת מתלקחת, על לא דבר, שהכל כשר ורצוי, ובלבד שיהיו עובדים את ה' בדעת נכונה וכוונה טהורה, נתוועדו והסכימו להשקיט המריבה ע"י תקנות המרגיעות נפש שתי הכיתות. ובתקנות אלו נתיישבו הדעות
אהרן שויקה
מחלוקת שיש בה צורך לברר וללבן את האמת, סופה להתקיים, אבל אינה מצד הטוב הגמור, כי אנחנו חותרים אחר האחדות המוחלטת – אל אחד, ותורה אחת, ועם אחד
יוסף גטנו
ובמקום מריבה ופירוד, אין שמחה ואין השראת שכינה
שמואל יוסף עדני
מי התיר לכם לשנוא איש את אחיו ולעשות מחלוקת?! והלא כבודכם יודע כי לא נחרב בית מקדשנו ותפארתנו, אלא בעוון שנאת חינם
סעדיה אזוביב
כי המחלוקת שנוא מאוד לפניו יתברך, לפי שהקב"ה הוא אחד בתכלית האחדות, ורצונו היא לחיות עם בני ישראל דומים לו בתכלית האחדות, ולא יהיה חילוק ופירוד ביניהם
יצחק מאגריסו
כל הברכות הם רק כשכל ישראל שרויים באחדות, וכולם נחשבים כאיש אחד, והרמז בברכות האלו שנאמרו בלשון יחיד, כאומר הברכות האלו הם בתנאי שתהיו מאוחדים, ולא בזמן שהמחלוקת תפריד ביניכם. וכן חותמת הברכה בשלום, ללמדנו שכל הברכות האלו בתנאי שיהיה שלום בינינו, שזהו עיקר להשראת שכינה
אליהו בקשי דורון
הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ – יש להוכיח כבר בפעם הראשונה, בצורה שיכול לחוזר להוכיח אפילו מאה פעמים, שאם לא יוכיח בנחת, ברור שבפעם השנייה לא יתנו לו להוכיח
דוד אסבאג
חובה עלינו ללמד זכות וסנגוריה לאחינו. והוכח לעמי ארץ במישור, ובמתק לשונו יסיר מכשול, ושעה אחת ושתיים, מתינות מתינות צריכה, כִּי שָׁם צִוָּה ה' אֶת הַבְּרָכָה.
שלמה קורח
תְּמָהַנִי אִם יֵשׁ מִי שֶׁיּוֹדֵעַ לְהוֹכִיחַ – ומשום שאין יודעים, נחשבים כקודם תוכחה, ומצווה לאהוב אותו, אפילו שהוא נוהג מנהג רשע, ואם מכל מקום הוכיחו, עדיין אינו בבחינת מזיד אלא אנוס, כיוון שלא נתקיים בו תוכחה
יוסף סוסו הכהן
הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא – שהמוכיח צריך לעשות תוכחתו באופן שלא יצא ממנו חטא, היינו עוון של לֹא תִשְׂנָא – שלא תצא לו שנאה מהרשעים, השומעים דברי תוכחתו. ועל ידי זה שתהיה התוכחה להרבה בני אדם, ובזה דבריו מתקבלים, ולא תהיה לו שום שנאה, ובהיפך, אפילו הרשע יאהב אותך, ואתה תאהבהו […]
יעקב דוויק הכהן
אַל תּוֹכַח לֵץ פֶּן יִשְׂנָאֶךָּ – אל תוכיחנו בלשון בזיון, שהוא לץ ובזוי פן ישנאך. אלא בדרך כבוד, שאתה חכם ובן גדולים, זרע קודש, ואינו נאה לך לעשות המעשים הללו, שמא יחשדו בך שאתה חוטא, חס ושלום, ואז יאהבך ויקבל תוכחת מאהבה
שלום עמאר
הִזָּהֲרוּ בִּכְבוֹד חַבְרֵיכֶם – שזהו יתד, שהכל תלוי בו. להשגיח תמיד על זולתו, ולהיות חס על כבודו, וכל מה שיוכל להזיק לחברו ירחיקנו ממנו. אם להצילו מחרפת אדם ובזוי עם אשר יחרפהו, ואם להדריכו במעגלי צדק להציל נפשו מני שחת, ואם יוכיח לחברו, יהיה חס על כבודו, ולא ילבין פניו.
אליעזר פאפו
מה מתוק מדבש, מי שלשונו תדבר דברים רכים וחכו ממתקים. איש כזה, רוח המקום ורוח הבריות נוחה הימנו, ודבריו נשמעים, ומרבה שלום עם כל אדם, ועם אשתו ואנשי ביתו, כי מַעֲנֶה רַּךְ יָשִׁיב חֵמָה, ובפרט בדורות הללו, שאינם מקבלים מרות
רפאל ורגאני חדאד
הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה – מי שמוכיח את חברו, צריך לדעת את מי הוא מוכיח. אם הוא תלמיד חכם, אז יוכל להוכיחו בדברים קשים, ואין לחשוש שמא יבעט, אך אם מוכיח לעם הארץ, עליו להוכיחו, באמירה רכה ונועם שיח
חיים ניסים חזקיה חורי
הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ – אדם שהוא חברך ודומה לך, וכל ישראל חברים ואחים, ואדרבה התוכחת מאדם כמוהו, הנראה לו שהוא איש פשוט, מתקבלת ביותר מתוכחת של רב גדול
אליהו פרדס
יתכוון קודם כל להוכיח את עצמו, ודרך אגב ישמיע תוכחה לאחרים
משה כלפון הכהן
אם יראה האדם, שיש לו התנגדות מה, בינו ובין זולתו, אין ראוי לו להעלים עין או להמשיך במחלוקות והתוכחות. רק ראוי לו לשרש אחרי אותה הסיבה, ולהסירה מכל וכל.